جواب مطالعات موردی 101

مدل رفتاری دیسک/DiSC-در حوزه شناخت رفتار و تحلیل رفتار متقابل، اولین قدم، شناخت استعدادهای رفتاری خود و قدم بعدی شناخت استعدادهای رفتاری دیگران است.اگر می خواهیم ارتباط خود را با دیگران بهبود ببخشیم، باید این شناخت را به صورت علمی کامل کنیم و از مدل رفتاری دیسک استفاده نماییم.برای حصول و دسترسی به این شناخت می توانیم از بهترین و محبوب ترین ابزار شناخت رفتار یعنی تست دیسکDiSC (مدل رفتاری دیسک)  استفاده کنیم. اکنون به بررسی ابزار دیسک DiSC ومدلهای رفتاری دیسک می پردازیم. در سال 1928 (Dr. William Moulton Marston), دکتر ویلیام مولتن مارستن (1947- 1893) روانشناس فیزیولوژیست کتابی به نام احساسات وهیجانات افراد عادی (Emotions of Normal People) منتشر کرد که زیر بنای ارزیابی دیسک (DiSC) امروزی شد. مارستن به تئوریهایی علاقمند بود که هیجانات و بروز فیزیکی آن را توصیف می کرد. مارستن در کتاب "احساسات وهیجانات افراد عادی" اظهار داشت که افراد احساسات و هیجانات خود را از طریق چهار پاسخ  اولیه بروز می دهند. بنا بر نظر مارستن، چهارگونه اولیه از بروز احساسات و هیجانات مربوط به آن است که هر شخص خود را در ارتباط با محیط چگونه می ­بیند. مارستن این درک خود را در یک مدل دو محوری تنظیم کرد.  با اینکه  مدل اصلی کاملا  تکنیکی بود، اما در دو ترم "سازگاری وموافق" و "قدرت و تسلط" بسیار قابل درک است . محور اول نشان می ­دهد که شخص محیط اطراف خود را سازگار و موافق با خود می داند یا خیر. محور دوم نشانگر درک شخص از قدرت و تسلط خود بر محیط است. به طور خاص این محور مشخص می­ کند که آیا شخص خود را مسلط و قوی تر از محیط می ­داند یا ضعیف ­تر! با وزن دادن به درک شخصی فرد از این دو محور، مارستن پیشنهاد داد که حالت هیجانی هر شخص می تواند توسط یکی از چهار سبک رفتاری دیسک (DiSC) توصیف ­شود. با وجودیکه مارستن ابزار روانشناختی برای اندازه­ گیری مدل تئوری خود را گسترش نداد یا  سبک اولیه دیسک شخصی را مشخص نکرد اما بسیاری از محققان در طول 80 سال گذشته توسعه و بهبود بخشی چنین ابزارهایی را ادامه داده اند. در حالیکه با گذشت زمان نام هر یک از چهار سبک دیسک  DiSC تغییر کرده است، اما تئوری اصلی مارستن هنوز به همان شکل مدل اولیه در ابزارهای مدرن دیسک DiSC باقی مانده است.

مدل رفتاری دیسک (Disc)

جواب مطالعات مدل رفتاری موردی ۱:

همانطور که احتمالاً شما هم متوجه شدید مدل رفتاری آقا باید D بوده باشد و مدل رفتاری خانم S است.

راه حل مسأله:

از آنجا که همسرش فردی S است. باید از زبان بدن و احساس بیشتری برای بیان نظراتش استفاده کند. ضمناً با طمأنیه و آرامش بیشتری صحبت کند نباید خیلی سریع صحبت کند.
از آنجا که همسرش فردی S است. باید از مدتی قبل بصورت تدریجی با ذکر دلایل به او توضیح بدهد. که تصمیم دارد خانه را عوض کند. و از مزایا و فرصتهای خانه جدید او را آگاه سازد. تا برای او آمادگی ذهنی ایجاد شود. در ضمن باید در این مدت با او صحبت کند. نظراتش را با حوصله بشنود. و در مورد ریسک‌های این کار با او صحبت کند. و با ذکر دلایل بگوید که حساب همه جای کار را کرده و خیالش را راحت کند. به‌ طوری که همسرش که فردی S می‌باشد احساس امنیت خاطر کند.
با پیش فرض آگاهی از مدل‌های رفتاری

جواب مطالعات مدل رفتاری موردی ۲:

مدیر با آگاهی از مدل‌های رفتاری احتمالاً باید بتواند حدس بزند که مدل رفتاری آقای احمدی D است

راه حل مسئله:

همانطور که از توضیحات مثال برمی‌آید این فرد بایستی فردی علاقه‌مند، مشتاق و مسلط به کار و توانا باشد.
یکی از رویکردهای رهبری که نیاز است در مورد این فرد اعمال گردد. اینست که باید محدوده اختیارات و منابع قابل دسترسش را بطور روشن و شفاف برایش مشخص کنید و امکان استقلال و هدایت کارهای دیگران را در این محدوده به آنها اعطا کنید.
یعنی باید اینگونه صحبت کنید که اولاً از دستاوردها و عملکرد مثبت کاریش تشکری عملی گردد (مادی یا معنوی).
در ضمن بطور روشن و شفاف به او توصیح دهید. که تذکر دادن به دیگر همکاران در خصوص خوب عمل کردن یا خوب عمل نکردن‌شان وظیفه شما به‌عنوان مدیر مجموعه می‌باشد و به او یادآوری کنید. که خود شما بر اوضاع مسلط هستید و همه جوانب را می‌بینید و اگر نیاز باشد خودتان اقدامات مقتضی را انجام خواهید داد.
با پیش فرض آگاهی از مدل‌های رفتاری

جواب مطالعات موردی ۳:

احتمالا متوجه شده‌اید که مدل رفتاری مدیرفروش C یا CD است. در عین حال مدل رفتاری پرسنل فروش (آقای ملکی) S است.
با فرض آگاهی از مدل‌های رفتاری، مدیرعامل شرکت موظف است که به‌صورت تک به تک با مدیرفروش و پرسنل فروش جلسه بگذارد.
شما به‌عنوان مدیرعامل در جلسه با مدیر فروش باید به‌طور منطقی از عارضه‌یابی درستش از این مسئله تشکر کنید و در عین حال به او یادآوری کنید که گاهی اوقات انعطاف‌پذیری با مشتری سبب جلب اعتماد و جذب مشتری می‌شود که باید در دستور کار خود لحاظ کند.

شما به ‌عنوان مدیرعامل در جلسه با آقای ملکی بهتر است که با احترام و صمیمانه از رفتار خوب او بامشتری‌ها تشکر کنید. در عین حال توضیح دهید که در اکثر اوقات مشتری‌ها از قوانین شرکت ما باخبر نیستند و اگر ما تخفیفات خارج از عرف شرکت را به مشتری بدهیم شاید در وهله اول موجب رضایت کوتاه مدت مشتری شود اما ممکن است در ذهن مشتری سؤالاتی ایجاد ‌کند که چرا این شرکت خودش به قوانین خودش احترام نمی‌گذارد یا شاید باعث ایجاد توقعی اضافه در مشتری ‌شود که اگر بعداً نتوانیم از پس آن برآییم باعث نارضایتی در مشتری می‌شود. در عین حال توضیح دهید که بسیاری از مشتری‌ها بادیدن اعتماد به نفس فروشنده در ارائه محصول خود و پایند بودن به اصول شرکتش، نه تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه در تصمیم خود مصمم‌تر می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *