داستانهایی برای تغییر روش تفکر

“داستان‌هایی برای تغییر روش تفکر”

روش تفکر

داستان اول: همه تفاوت‌ها در جهان

هر یکشنبه صبح، اطراف پارکی در نزدیکی خانه‌‌ام می‌دویدم. دریاچه‌ای واقع در یکی از گوشه‌های پارک وجود داشت. هربار که در اطراف این دریاچه می‌دویدم. خانم مسنی را می‌دیدم. که در لبه آب نشسته و قفس فلزی کوچکی در کنار او قرار داشت.(روش تفکر)
یکشنبه گذشته کنجکاوی‌ام مرا تحت کنترل قرار داد. بنابراین دویدن را متوقف کردم. و به سمت او قدم برداشتم. همانطور که نزدیک‌تر شدم. متوجه شدم که آن قفس فلزی در حقیقت تله کوچکی بود.(روش تفکر)

سه لاک‌پشت صحیح و سالم آنجا وجود داشتند که به‌آرامی در اطراف کف تله راه می‌رفتند. آن خانم لاک پشت چهارمی را در دامنش داشت. که بادقت با بُرِسی اسفنجی در حال شستشوی آن بود.(روش تفکر)

گفتم : “سلام”. “من می‌بینم که هر یکشنبه صبح اینجا هستید. اگر شما در مورد کاری که من انجام می‌دهم. کنجکاو نیستید. دوست دارم بدانم که شما با این لاک‌پشت‌ها چکار می‌کنید.”

او لبخند زد. و پاسخ داد: “من در حال تمیز کردن لاک‌های‌شان هستم”.

“هر چیزی بر روی لاک لاک‌پشت، مانند جلبک و تفاله. توانایی جذب گرمای لاک پشت را کاهش می‌دهد. و مانع توانایی شنا کردنش می‌شود. همچنین می‌تواند در طول زمان باعث پوسیدگی و ضعیف شدن پوسته شود.”

من فریاد زدم: “وای شما واقعاً دوست داشتنی هستید!”.

او ادامه داد: “من هر یکشنبه صبح دو ساعت را صرف این کار می‌کنم. توسط این دریاچه و با کمک کردن به این بچه‌های کوچک آرامش می‌گیرم. این راه عجیب و غریب خودم برای ایجاد تفاوت است.

پرسیدم: “اما آیا بیشتر لاک‌پشت‌های آب شیرین تمامی زندگی‌شان را با جلبک و پس‌مانده‌هایی که از لاک‌شان آویزان است سپری نمی‌کنند؟”.(روش تفکر)
“او پاسخ داد: “بله متأسفانه”.

سرم را خاراندم. و گفتم: “خوب پس فکر نمی‌کنید که می‌توانید زمان‌تان را بهتر صرف کنید؟

منظورم این است که تلاش‌های شما همگی مهربانانه است. اما لاک‌پشت‌های آب‌های شیرینی هستند. که در دریاچه‌هایی در سراسر جهان زندگی می‌کنند. ۹۹ درصد این لاک‌پشت‌ها افراد مهربانی مثل شما را ندارند. که به آنها در پاک کردن لاک‌های‌شان کمک کند. بنابراین تقصیر کسی نیست.

اما دقیقا چطور تلاش‌های متمرکزتان در اینجا حقیقتاً سبب ایجاد تفاوت می‌شود؟”.(روش تفکر)
آن خانم باصدای بلند و به‌طور غیر ارادی خندید. سپس به پایین به آن لاک پشت در دامنش نگاه کرد. آخرین تکه جلبک روی لاکش را پاک کرد. و گفت: “مامانی اگر این پسر کوچک می‌توانست صحبت کند. به تو می‌گفت که همه تفاوت‌ها در جهان به‌دلیل من است.”

درس اخلاقی:

تو می‌توانی این جهان را عوض کنی .- شاید نه در آغاز، بله یک فرد، یک حیوان و یک کار خوب در یک زمان می‌تواند جهان را عوض کند. هر روز صبح از خواب بیدار شو. و وانمود کن. که آنچه که انجام می‌دهی. باعث ایجاد تفاوت می‌شود. این عمل خواهد کرد.(روش تفکر)

داستان دوم سنگینی لیوان

روزی روزگاری یک استاد روانشناسی در حال آموزش اصول مدیریت استرس بر روی صحنه در سالنی پر از دانش‌آموز بود. همانطور که یک لیوان آب را بالا می‌برد.

همه انتظار داشتند. که سؤال مرسوم ” نیمه خالی لیوان یا نیمه پر لیوان” از آنها پرسیده شود. درعوض، آن استاد با لبخندی بر چهره‌اش پرسید: “این لیوانی که من نگه داشته‌ام. چه وزنی دارد؟”. ‌
دانش‌آموزان پاسخ‌های مختلفی از هشت اونس تا دو پوند دادند.(روش تفکر)

او پاسخ دارد: “از دیدگاه من، وزن مطلق این لیوان مهم نیست. این همه مربوط است. به اینکه برای چه مدت آن را نگه می‌دارم. اگر آن را برای یک یا دو دقیقه نگه دارم. آن نسبتاً سبک است.

اگر آن را برای یک ساعت در حالت مستقیم نگه دارم وزنش ممکن است که باعث کمی درد در بازویم شود. اگر آن را برای یک روز در حالت مستقیم نگه‌دارم. بازویم احتمالاً دچار گرفتگی عضلانی شده و احساس کاملاً بی حسی و فلج شدن خواهد کرد. که مرا مجبور به انداختن این لیوان بر روی زمین می‌کند.(روش تفکر)

در هر مورد، وزن لیوان عوض نمی‌شود اما هرچه طولانی‌تر آن را نگه دارم، برای من سنگین‌تر احساس می‌شود.
همانطور که افراد کلاس سرشان را به نشانه تأیید تکان دادند. او ادامه داد: “استرس‌ها و نگرانی‌ها در زندگی خیلی شبیه این لیوان آب هستند. با فکر کردن در مورد آنها برای مدتی هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

با فکر کردن در مورد آنها کمی طولانی‌تر، کمی درد را احساس می‌کنید. فکر کردن به آنها در تمام طول روز باعث می‌شود. که کاملاً احساس بی‌حسی و فلج بودن بکنید _ در انجام هرکار دیگری ناتوان خواهید شد. تا زمانی که آنها را رها کنید.

درس اخلاقی:

مهم است که بیاد داشته باشید که استرس‌ها و نگرانی‌هایتان را رها کنید. مهم نیست چه اتفاقی در آن روز می‌افتد، در اوایل شب همه بار روی دوش‌تان را زمین بگذارید.

آنها را در طول شب با خود به روز بعد حمل نکنید. اگر شما هنوز سنگینی استرس دیروز را احساس می‌کنید، این نشانه‌ای قوی از این است که زمان پایین گذاشتن لیوان است.(روش تفکر)
منبع

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *