ویژگی های یک مدیر خوب

مدیر خوب

 ویژگی های یک مدیر خوب 

الف) ویژگی‌های شخصیتی مدیر خوب:

مواردی هستند که به شما کمک می‌کنند خود را بهبود بخشید و تعاملات‌ خود را با دیگران افزایش دهید. ویژگی‌های شخصیتی مطلوب، یک مدیر را تبدیل به فردی می‌سازد که دیگران می‌توانند به او مراجعه و از او پیروی کنند و با  او احساس راحتی می‌کنند.

۱٫    خود انگیختگی:

یک مدیر خوب نمی‌تواند به دیگران انگیزه دهد اگر نتواند به خود انگیزه دهد. خود انگیختگی، توانایی جلو بردن خودتان و قبول مسئولیت برای آنچه که در آینده ممکن است برای شما اتفاق بیفتد، یک ویژگی شخصیتی حیاتی برای مدیر است. شما دائماً باید خود را به حرکت وا دارید و به افرادی که با شما کار می‌کنند انگیزه دهید.

۲٫    صداقت:

مردم به یک مدیر خوب اعتماد می‌کنند چرا که می‌دانند که دارای صداقت است. کارمندان باید بدانند که شما به‌خاطر آن‌ها مبارزه خواهید کرد، به آنچه که می‌گویید عمل می‌کنید و از قوانین پیروی می‌کنید.

۳٫    قابلیت اعتماد و اطمینان:

به‌عنوان یک فرد شما باید قابل اطمینان و اعتماد باشید. ما فوق‌‌تان و زیردستان‌تان باید بدانند که می‌توانند روی شما حساب کنند. افراد دیگر در سازمان باید بتوانند به شما تکیه کنند.

۴٫    خوش‌بینی:

آیا به آینده با امید نگاه می‌کنید؟ یک نگرش مثبت می‌تواند به ایجاد روحیه در کارکنان کمک کند. نگرش مثبت شما می‌تواند الهام بخش دیگران شود و به آنها کمک می‌کند احساس خوبی در بدست گرفتن کارها داشته باشند.

۵٫    اعتماد به نفس:

آیا به خودتان اعتماد دارید. شما باید بتوانید تصمیمات را با اعتماد به نفس بگیرید و به دیگران نشان دهید که شما شایستگی اتخاذ تصمیمات خوب را دارید. اعتماد به نفس شما به دیگران منتقل خواهد شد و می‌تواند سودمند باشد.

۶٫    آرامش:

به‌عنوان یک مدیر زمانی که فشار بر روی شماست می بایست تحمل شکست ناگهانی را داشته باشید. توانایی آرام باقی ماندن و انجام آنچه که باید انجام شود برای یک مدیر خوب، ضروری است.

۷٫    انعطاف‌پذیری:

مقدار مشخصی از انعطاف‌پذیری برای یک مدیر مورد نیاز است چرا که ممکن است نیاز داشته باشد که با شرایط در حال تغییر خود را تطبیق دهد.

 

ب) ویژگی‌های کسب و کار:

وقتی شما یک مدیر هستید داشتن سطح معینی از قدرت فکری اقتصادی، مهم است. ممکن است نیاز نباشد در سطح یک حرفه‌ای باشد اما آشنایی با اصول و روش‌های اساسی کسب و کار می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۱٫    دانش در مورد صنعت:

چه چیزی در مورد صنعتی که در آن هستید می‌دانید؟ این سؤال کمک می‌کند که صنعت خود را درک کنید به‌طوریکه بتوانید پاسخ سؤالات را بدهید و کارتان را مؤثرتر انجام دهید. کارکنان ممکن است که به دانش در مورد صنعت نیاز نداشته باشند اما یک مدیر باید مقداری دانش از صنعت خود داشته باشد.

۲٫    دانستن اینکه چه زمانی باید کارها را واگذار کنید:

یک مدیر کارآمد می‌داند که برخی کارها را باید واگذار کند. شما باید بتوانید کارمندانی که خوب کار می‌کنند را شناسایی کنید و برای کمک به پروژه، کارهایی که می‌توانند در آن‌ موفق شوند را به آن‌ها بدهید.

۳٫    سازمان‌دهی:

برای اینکه مدیر خوبی باشید باید سازمان‌یافته باشید. دائماً پروژه‌ها، کارمندان و وظایف را ردیابی کنید، به‌طوری که بتوانید در بالاترین حد مطلوبی که نیاز است در این کسب و کار اتفاق بیفتد قرار بگیرید.

۴٫    مدیریت عمومی پول:

شما باید درکی از مفاهیم اساسی مالی داشته باشید به‌طوری که بدانید چگونه پول را به ‌عنوان بخشی از پروژه‌‌ای که به شما داده شده است، مدیریت کنید.

۵٫    سلسله مراتب کسب وکار:

شما باید سلسله مراتب را در کسب و کار خود بدانید و زنجیره‌ای از دستورات را دنبال کنید. اطمینان حاصل کنید که وظایف‌تان را می‌دانید و به چه کسی باید گزارش دهید. همچنین باید بدانید که این سازمان چگونه زیردستان‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۶٫    مفاهیم قانونی:

درحالی که نیاز نیست یک کارشناس قانون باشید اما نیاز دارید که درکی از مجازات‌های قانونی آزار جنسی، استخدام و اخراج و شیوه‌های مناسب آن و محرمانه بودن برخی از اطلاعات و غیره داشته باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *