نکاتی برای مصاحبه کننده

نکاتی برای مصاحبه کننده:

بعد از یک روز پر مشغله با میلیون ها ضرب العجل و هزاران مرحله حساس و بحرانی کوچک، حالا باید با یک داوطلب و کاندید شغل دستیار بازاریابی برای استخدام مصاحبه کنید. اگر شما در سازمانتان بخش منابع انسانی ندارید که راهنماییتان کند، در اینجا نکاتی چند در باره اینکه چگونه خود را آماده کنید و مصاحبه شغلی را از آن طرف میز هدایت کنید، آورده ایم.

نکاتی در مورد مصاحبه کننده:

به خاطر داشته باشید که در طول فرآیند مصاحبه، همانطور که شما تلاش می کنید تا تصمیم بگیرید آنها را استخدام کنید یا نه آنها هم تصمیم می گیرند که آیا می خواهند برای شما کار کنند یا نه. شما فقط حدود ۱ ساعت فرصت دارید که تاثیر خوبی روی مصاحبه شونده بگذارید. این مراحل را دنبال کنید:

مصاحبه کننده

 

۱٫ مصاحبه کننده فهرستی از سوالاتی که مستقیما مرتبط با مسئولیتهای شغل است یادداشت کند.

جان دونی مدیر منابع استراتژی جامعه برای مدیریت منابع انسانی یک انجمن غیر انتفاعی حرفه ای منابع انسانی می گوید در مصاحبه  “اگر شما شرح شغل را ندارید، مسئولیت های کلیدی آن را به صورت لیست در بیاورید، و سپس لیستی از سوالاتی که مربوط به آن مسئولیت هاست تهیه کنید”.

DiSC Inscape 23

 

۲٫ سوالات رفتاری بپرسید،

دونی می گوید: نمونه هایی از رفتارها و عملکردهای خاص گذشته را از او بپرسید. موفقیت های گذشته نشانه خوبی از عملکرد آینده است.

DiSC Inscape 24

 

۳٫ رزومه کاری شخص داوطلب را قبل از مصاحبه مطالعه کنید.

این ممکن است خیلی آشکار و واضح به نظر برسد، ولی با آماده کردن سوالات مصاحبه و دوره کردن رزومه، شما به عنوان مصاحبه کننده داوطلب نشان می دهید که برای اینکه تضمین کنید که مصاحبه اثربخشی خواهید داشت وقت می گذارید.

DiSC Inscape 25 مصاحبه کننده
۴٫ ساختار مصاحبه را برای داوطلب رسم کنید و مشخص کنید.

اول از همه، توضیح مختصری از شرکت برای او بدهید، و سپس وظایف آن شغل را برایش ترسیم کنید. در آخر، سوالات را بپرسید. بعد از آن، داوطلب فرصت این را خواهد داشت که از شما سوال بپرسد. این پارامتر ها و شاخصه های مصاحبه را تعیین می کند، هر دو شما را متمرکز نگه می دارد، و داوطلب را از آنچه که مورد انتظار اوست آگاه می کند.

DiSC Inscape 26

 

۵٫ در طول فرآیند مصاحبه زیاد صحبت نکنید.

دونی پیشنهاد می دهد که مدیران استخدام باید فقط حدود ۳۰ درصد از زمان را صحبت کنند. به داوطلبان اجازه دهید تا مهارتهایشان را توصیف کنند و در طول مصاحبه صلاحیت و شایستگی خود را نشان دهند. دونی اضافه کرد: “مطمئن شوید که همه سوالات خود را پرسیده اید و چیزی را جا نیانداختید.”

DiSC Inscape 27

 

۶٫ دونی می گوید، ادب و نزاکت را به طور حرفه ای گسترش دهید.

به داوطلبان یک لیوان آب پیشنهاد دهید، و از آنها بپرسید که مسیر را به راحتی پیدا کرده یا نه . سر وقت آنجا باشید. توجه داشته باشید که آنها را با شرکت آشنا کنید. به انها فرصت دهید تا با بقیه اعضای تیم صحبت کنید یا اگر مناسب باشد، دیدگاهی از همکاران داشته باشد.

DiSC Inscape 28

 

۷٫ علامت و نشانه های غیر کلامی را ببینید.

همانطور که شما به دنبال ارتباط چشمی و پوشیدن لباس مناسب هستید، مصاحبه شونده هم به دنبال آن سیگنال ها و علامت های غیر کلامی از جانب شما می باشد.مطمئن باشید که تن صدای شما مناسب و حرفه ای است. شرح شغل و ماموریت شرکت را به طور واضح و روشن بیان کنید. به شکلی که همیشه لباس می پوشید، لباس بپوشید، و به رفتار ها و خلق و خو ها توجه کنید. شما نماینده شرکت و بخشتان هستید، بنابر این تلاش کنید تا این موضوع را به آنها منعکس کنید.

DiSC Inscape 29 مصاحبه کننده

 

۸٫ درمصاحبه عین اینکه مودب و حرفه ای رفتار می کنید، زیاد گرم و صمیمی نشوید.

دونی می گوید: ” همه سوالاتتان را مرتبط با شغل بپرسید.”اگر شما مرحله گپ زنی های مصاحبه را گذرانده اید، ممکن است تصمیمتان را برای استخدام بگیرید چرا که از داوطلب خوشتان آمده ولی این در مقابل اینکه آیا این شخص به طور واقعی صلاحیت و شایستگی لازم را برای آن شغل با توجه به توضیحاتش دارد یا نه قرار می گیرد.

DiSC Inscape 30

 

۹٫ با تلفن یا ایمیل او را پیگیری کنید و به داوطلبان اجازه دهید تا بدانند که آیا آن شغل را بدست آورده اند یا نه. این یک راه گسترش ادب و نزاکت حرفه ای است و پروسه و روند کار را خاتمه دهد.

اینستاگرام گروه مدیریتی آرشیام

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *