چند روش برای تعامل با افراد سخت

چگونگی تعامل با افراد سخت

نویسنده آلمانی، یوهان ولفگانگ فون گوته میگوید: “برای بسیاری از مردم، یکی از جنبه های خسته کننده ی زندگی قابل درک نبودن رفتار دیگران است”. پس اگر بتوانیم این رفتارها را درک کنیم نا امیدی های ما هم کم خواهد شد. راهی برای انجام این کار وجود دارد. در اینجا هفت مرحله وجود دارد که شما می توانید برای بهبود مهارت های مردمی برای درک و تطبیق با افرادی که رفتار شان میتواند شما را بیش از حد ناراحت کند، از آنها استفاده کنید:

۱٫ درک DiSC

آموزش ویژگیهای چهار شاخص رفتاری DiSC برای اولین بار توسط روانشناس دانشگاه هاروارد ویلیام مولتون مارستون در کتابش با نام “احساسات مردم عادی” (۱۹۲۸)  تعریف شد که در آن افراد در چهار شاخص رفتاری با هم تفاوت دارند :

D- باتسلط (چگونه به مشکلات و چالش ها رسیدگی می کنیم)

I- تأثیرگذار (چگونه دیگران را تحت تأثیر قرار می دهیم)

S- با ثبات (چگونه به محیط واکنش نشان می‌دهیم)

C- وظیفه شناس (چگونه به قوانین تعیین شده توسط دیگران پاسخ می دهیم)

۲٫ بدانید که چگونه مدل رفتاری هر فرد را تشخیص دهید.

۳ یاد بگیرید با هر مدل چگونه ارتباط برقرار کنید.

۴٫ نقاط قوت و ضعف مدل رفتاری خود را بدانید.

۵٫ رفتار بد را شخصی تلقی نکنید:

هیچ کس دوست ندارد مورد انتقاد قرار بگیرد، توبیخ شود، نادیده گرفته شود و یا بدرفتاری ببیند. اگر چه ما نیز دوست نداریم مردم با ما رفتاری بد داشته باشند، اما باید بپذیریم که دیگران به گونه ای با ما رفتار می کنند که برایشان راحتتر است.

پس اگر شما از افرادی هستید که علاقمند به بحث در مسائل و نمایش احساسات هستید. و با فردی سرو کار دارید که در نشان دادن احساساتش راحت نیست. این می تواند موجب ناراضایتی هر دو طرف شود و نه فقط شما. با این حال نباید در تعارضات و تضاد ها افراد را متهم کنیم. نگویید که: “تو مرا خیلی عصبانی میکنی وقتی نمی خواهی با من صحبت کنی.” از لغت “من” استفاده کنید و بگویید. “این باعث می شود من ناراحت شوم وقتی که نمی خواهی با من خودمانی شوی و راحت حرفت را بزنی“. این کار فشار را از روی آنها بر می دارد. و با روی باز به شما گوش داده و رفتارشان را تغییر می دهند.

این نگرش را اتخاذ کنید که اگر کسی با شما مشکل دارد. این مشکل خود اوست، نه شما و خودتان را به خاطر آن عصبانی و ناراحت نکنید. مولیر می گوید ” انسان عاقل کسی است. که بهترین پاسخ را نسبت به هر گونه توهین که بر او وارد شود می دهد. و

در برابر رفتار نا شایسته صبر و اعتدال از خود نشان می دهد “.

۶٫ نحوه تطبیق مدل ارتباطی خود را با مدل های رفتاری دیگران بیاموزید.

راه برای بهبود ارتباطات با دیگران انجام سه چیز است:

۱-۶ .فهمیدن مدل رفتاری خودتان ۲-۶ . فهمیدن مدل رفتاری افرادی که با  شما متفاوت هستند.  ۳-۶ . تطبیق مدل خودتان با آنها.

اگر با مردم آن طوری که آنها دوست دارند رفتار کنید. آنها با شما گرم می شوند و بهتر برخورد می کنند. سحر و جادوی واقعی  آن زمانی آغاز می شود. که هر دو نفر مدل های ارتباطی شان را با یکدیگر تطبیق دهند. این فرمول برای توسعه روابط شخصی بهتر و برای ساختن تیم ، عالی است.

۷٫ قضاوت نکنید

اسکار وایلد می گوید: “خودخواه به خاطر آرزوهای کسی زندگی نمی کند. او از دیگران می خواهد به خاطر آرزوهای او زندگی کنند.” زمانی که در مورد آن فکر کنید. این یکی از دلایل ناراحت کننده برای تنها بودن چنین کسانی است. حتی زمانی که آنها گمان دارند بهترین رفتار را از خود بروز می دهند. مردم به طور کلی در حال تلاش برای ناراحت کردن شما نیستند. آنها در حال انجام کاری اند که فکر میکنند برایشان بهترین است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *