راهکارهایی برای تغییر دادن یک عادت

عادت

راهکارهایی برای تغییر دادن یک عادت

ما همان چیزی هستیم که پی در پی انجام می دهیم، بنابراین، تعالی ،یک کردار نیست بلکه یک عادت است.(ارسطو) زندگی روزمره ما اغلب مجموعه ای از عادت هایی است که در طول روز سرگرم انجامشان هستیم ،این عادات قید و بندی است که توسط مجموعه ای بهم پیوسته از اعمال گذشته مان بوجود آمده است. اما عادت ها می توانند تغییر کنند، هرچند که گاهی اوقات ممکن است سخت به نظر برسد.در زیر مواردی گردآوری شده است که می تواند به شما در تغییر یک عادت کمک کند.

فقط به تغییر یک عادت بپردازید.

این بسیار مهم است. تغییر عادت سخت است حتی تغییر یک عادت.اگر شما به تغییر بیش از یک عادت در آن واحد بپردازید، خودتان موجبات شکستتان را فراهم می سازید. آن را ساده نگه دارید. به خودتان اجازه دهید تا متمرکز بمانید، وبه خودتان بهترین شانس را برای موفقیت بدهید. علت اصلی شکست مردم در تغییر عادات این است که می خواهند در یک زمان بیش از یک تغییر را انجام دهند.

با کم شروع کنید.

کمتر بهتر است بدلیل اینکه تغییر عادت سخت است و تلاش برای برعهده گرفتن بیش از آن، دستور العمل شکست می باشد.می خواهید ورزش کنید؟ با ۵-۱۰ دقیقه شروع کنید. می خواهید زود تر بیدار شوید فقط با ۱۰ دقیقه زود تر زود تر بیدار شدن از همین الان شروع کنید.

چالش ۳۰ روزه انجام دهید.

طبق تجربه من ۳۰ روز طول می کشد تا یک عادت تغییر کند البته اگر شما متمرکز و ثابت قدم هستید .این یک عدد حدودی است و برای شخص با شخص و عادت با عادت متفاوت خواهد بود. اغلب ممکن است ۲۱ روز را برای تغییر یک عادت بخواهید که این خیلی ایده آل است، اما ۳۰ روز عدد مناسبی است که با آن شروع کنید.

آنرا بنویسید.

فقط گفتن اینکه شما تصمیم دارید که یک عادت راتغییر دهید برای داشتن تعهد کافی نیست. نیاز است که شما واقعا آنرا روی کاغذ بنوسید. عادتی که تصمیم به تغییر انرا دارید را بنویسید.

یک طرح ایجاد کنید.

یک برنامه بنویسید .این کار به شما اطمینان می دهد که واقعا آماده اید. این طرح باید شامل دلایل شما برای تغییر (انگیزه ها)، موانع، دوستان حمایت کننده، و راه های دیگری که ممکن است سبب موفقیتتان شود.

برانگیزاننده های خود را بشناسید و مطمئن شوید که آنها به اندازه کافی قوی هستند.

انها را در برنامه خود یادداشت کنید باید برایتان کاملا واضح باشد که به چه دلیلی آن کار را انجام می دهید وانجام آن چه سودی برایتان دارد.اگر آنرا همین طوری انجام می دهید در حالی که می تواند یک برانگیزاننده خوب داشته باشد، این کافی نیست. ما به چیز قوی تری نیاز داریم.برای مثال، من سیگار را برای همسر و فرزندانم ترک کردم .من به آنها قول دادم. اگر من به سیگار کشیدن ادامه دهم نه تنها آنها بدون همسر و پدر می شوند بلکه ممکن است خودشان هم سیگاری شوند.

همین الان فوری و بی درنگ شروع نکنید.

در طرح خود یک تاریخ شروع مشخص کنید . مثلا یک یا دو هفته بعد از اینکه طرح خود را نوشتید. وقتی فورا در همان لحظه شروع کنید آن طرح به شما جدیتی نمی دهد که آن را سزاوار خود بدانید.وقتی شما یک تاریخ ترک کردن یا تاریخ شروع کردن برای خود تعیین کنید آن روز برای شما مفهوم دیگری پیدا می کند.با همه درباره تاریخی که برای ترک عادت خود تایین کردید(یا تاریخ شروه عادت جدید) صحبت کنید . آنرا بر روی یخچال، دیوار یا دسکتاپ کامپیوتر خود آویزان کنید. این کار یک انتظار و هیجان در شما ایجاد می کند که به شما کمک میکند تا آماده شوید.

تمام موانع خود رابنویسید.

اگر شما سعی در تغییر عادت داشته باشید بدون در نظر گرفت احتمالات ،به احتمال زیاد شکست می خورید. بر روی ان شکست تامل کنید و کشف کنید که چه چیزی موفقیتتان را متوقف می کند .تمام موانعی که برایتان پیش امده وآنهایی که ممکن است اتفاق بیافتد را یادداشت کنید . سپس برنامه خودتان برای غلبه بر آنها را یادداشت کنید.کلید اینجاست که: راه حل هایتان را پیش از اینکه موانع از راه برسند یادداشت کنید در نتیجه شما همواره آماده خواهید بود.

عوامل خود را شناسایی کنید. چه شرایطی عامل این عادت شماست؟

برای مثال برای عادت سیگار کشیدن، عوامل ممکن است شامل بیدار شدن در صبح، خوردن قهوه، داشتن جلسات استرس زا، بیرون رفتن با دوستان، رانندگی یا هر چیز دیگر باشد.بسیاری از عادت ها عوامل مختلفی دارند. تمام آنها را شناسایی کنید و آنها را در طرح خود بنویسید.

برای هر عامل واحد، یک عادت مثبتی که قصد انجام ان را دارید جایگزین کنید.

صبح همان لحظه که بیدار میشوید به جای سیگار کشیدن چه کاری می توانید انجام دهید؟در مواقعی که استرس دارید چطور؟وقتی با دوستانتان بیرون می روید چطور؟برخی از عادات مثبت می تواند شامل: ورزش ، مدیتیشن، نفس عمیق و…

یک سیستم حمایتی را طرح ریزی کنید.



چه کسی میتواند به شما یک انگیزه قوی دهد و میل انجام آن کار را در شما ایجاد کند ؟ اسم این افراد را در طرح خود بنویسید . قدرت حمایت را دست کم نگیرید آن واقعا مهم است و نتیجه بخش.

 

عادت

 

کمک بخواهید.

خانواده دوستان و همکاران خود را ترغیب کنید تا از شما حمایت کنند. از آنها کمک بخواهید ، و به انها اطلاع دهید که چقدر این موضوع مهم است. و زمان هایی که دچار وسوسه شدید می شوید برای انجام عادت پیشین یا در لحظه های سختی را می گذرانید برای کمک با آنها تماس بگیرید.

ازگفتگوهای درونی خود آگاه شوید.

شما با خودتان در ذهنتان هر لحظه صحبت می کنید- اما ما اغلب از این افکار آگاه نیستیم. گوش کردن را آغاز کنید. این افکار می تواند هر هدف و هر تغییر عادتی را از مسیر خارج کند. آنها معمولا منفی هستند:”من نمی توانم این را انجام بدهم. این خیلی سخت است . من نمی توانم آنرا تمام کنم؟من هنوز به اندازه کافی قوی نیستم. من هنوز نظم و مقررات کافی برای این کار را ندارم”این خیلی مهم است که بدانید که ناخودآگاه این کار را انجام می دهید.

مثبت باشید.

شما قطعا افکار منفی خواهید داشت – مهمترین چیز برای تحقق بخشیدن به خواسته تان این است که افکار منفی را از ذهنتان بیرون بریزید.آنها را مانند یک حشره له کنید. سپس آنها را با افکار مثبت جایگزین کنید .به خودتان بگویید :” اگر یک فرد توانست این کار را انجام دهد پس من هم می توانم این کار را انجام دهم”.

برای شکست دادن وسوسه و میل شدیدی که سراغتان می آید استراتژی داشته باشید.

امیال شدید در راه است، انها اجتناب ناپذیر و قوی هستند. همچنین آنها زود گذر هستند.امیال شدید معمولا یک یا دو دقیقه طول می کشد و با قدرت های مختلفی شما را به دردسر می اندازند. شما فقط باید این نوسانات را پشت سر بگذارید.در این بصورت میل شدید خواهد رفت.برخی استراتژی ها برای رهایی ازین میل و وسوسه : نفس عمیق، پیاده روی ، ورزش ، نوشیدن یک لیوان آب، تماس با یک دوست حمایتگر، ارسال در انجمن پشتیبان.

.مراقب افرادی که می خواهند تصمیمتان را خراب کنند باشید

همیشه افرادی هستند که منفی اند ،کسانی که سعی می کنند شما را به عادت قدیمی تان برگردانند. برای رویارویی با آنها آماده باشید ، با آنها مقابله کنید ،به آنها رک و پوست کنده بگویید: شما نیازی به خرابکاری انها ندارید بلکه نیازمند حمایتشان هستید اگر نمی توانند حمایتتان کنند پس شما هم نمی خواهید که اطرافتان باشند.

با خودتان صحبت کنید.

رهبر امید و انگیزه دادن به خودتان باشید.به خودتان حرف های روحیه بخش بزنید . شعار خود را تکرار کنید و نترسید از اینکه دیوانه به نظر برسید. زمانی که شما عادتان را تغییر دادید و آنها همچنان تنبل و ناسالم باقی ماندند خواهیم دید چه کسی دیوانه است.

از تجسم وتصور استفاده کنید.

این قدرتمند است .با داشتن یک تصویر واضح در ذهنتان، با موفقیت عادتتان را تغییر می دهید. در ذهنتان عادت جدید را مجسم کنید که بعد از غلبه بر تمام موانع آن را به انجام رساندید . حتی حسی که بعد از آن دارید را نیز تصور کنید، این کار واقعا اثر بخش است.

استراحت کنید . خسته بودن ما را در معرض برگشت به حالت اولیه قرار می دهد.به اندازه کافی استراحت کنید تا توان کافی برای مقابله با فشار ناشی از میل شدید به برگشت را داشته باشید.

مقدار زیادی آب بنوشید.

مانند مورد بالا از دست دادن آب منجر به شکستمان می شود. سعی کنید هیدرات بمانید.

تعهدتان را برای خود تکرار کنید.

تعهدتان را به خودتان در هرساعت و در آغاز و پایان هر روز یادآوری کنید. موفقیتتان را جشن بگیرید. خودتان را برای موانع و عوامل وسوسه کننده آماده کنید.

مسئولیت علنی ایجاد کنید.

درباره آن، وبلاگ درست کنید ،آن را به اشتراک بگذارید، تعهد و برنامه روزانه تان را برای دوستان و آشنایان ایمیل کنید.وقتی ما آن را عمومی کنیم _ نه فقط تعهدمان بلکه روند پیشرفتمان را- این سبب می شود که نخواهیم شکست بخوریم.

از برخی موقعیت ها که شما در آن به طور معمول عادت قدیمیتان را انجام می دادید اجتناب کنید، حداقل تا زمانی که مقداری برایتان آسان تر باشد .

 

اگر شما به طور معمول برای سیگار کشیدن با همکارانتان خارج دفتر کار می روید، از بیرون رفتن با انها اجتناب کنید . این مربوط به هر عادت بدی میشود.از خوردن تنقلات گرفته تا مصرف مواد مخدر . بعضی موقعیت ها است که باید از آنها اجتناب شود بخصوص برای کسانی که سعی در ترک یک عادت بد را دارند بسیار سخت می باشد. در حقیقت وقتی شما در چنین موقعیت هایی قرار می گیرید ممکن است هوای انجام آن کار به سرتان بزند.

اگر شکست خوردید آنچه که اشتباه بوده را کشف کنید ، برای آن برنامه ریزی کنید و دوباره تلاش کنید.

اجازه ندهید که اشتباه و شکست شما را متوقف کند .آنها فقط موانع هستند و می توان بر آنها غلبه کرد. در حقیقت اگر شما از هر شکست درس بگیرید آنها پله هایی می شوند برای موفقیت شما. یاد بگیرید. برنامه ریزی کنید .و نا امید نشوید و دوباره تلاش کنید.

اینستاگرام گروه مدیریتی آرشیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *