زمانی که مرتکب خطایی می شویم چه کنیم

زمانی که خطایی رخ می دهد

اغلب ما در محیط کاری اشتباهاتی را مرتکب می شویم. آنها اتفاق می افتند! برخی از آنها کوچک هستند. و به راحتی جبران می شوند. بعضی از آنها ممکن است. بزرگتر به نظر برسند. و بر روی افراد دیگر و پروژه ها تاثیر بگذارند. و ممکن است سبب شرمندگی، نا امیدی و عدم اعتماد به نفس فرد شوند. شما چه کاری انجام می دهید. برای اینکه از یک اشتباه نتیجه عکس بگیرید. و به صورت حرفه ای به سمت جلو حرکت کنید؟

دنیس حسابدار بخشی از تیم ممیزی یک شرکت بزرگ بود . اوهنگامی که برخی از داده های حاصل از بررسی اش را به مدیر پروژه و بقیه اعضای تیم ارائه داد. مدیر او متوجه یک فرضیه اشتباه شد. که حاصل ارقام نادرستی بود. که دنیس در محاسباتش به کار برده بود. و این خطا می توانست حتی پیامد های قانونی داشته باشد. خوشبختانه اشتباه قبل از ارائه نتایج پیدا شد. و دنیس قادر به اصلاح گزارش خود بود. اما متاسفانه این اتفاق سبب شد. دنیس احساس بی کفایتی و شرمندگی کند و توانایی های حرفه ای اش زیر سوال برود.


به اشتباهتان اعتراف کنید.

DiSC Inscape 54

 

قبل از هر چیز مسئولیت اعمالتان را به عهده بگیرید. اگر خطای شما توسط دیگران بیان شد. یا اگر شما شخصا از آن آگاهی پیدا کردید. سعی نکنید آن را پنهان کنید. یا وانمود کنید که آن خطا خود به خود از بین خواهد رفت. و هیچگاه شخص دیگری را برای نقص خود سرزنش نکنید. با اعتراف به خطایتان ، روند بهبود و حل و فصل آغاز می شود.

هرچند نا امید و شگفت زده، دنیس به روشی غیر تدافعی رئیسش را از موضوع مطلع ساخت. او معذرت خواهی کرد و هیچ بهانه ای برای آنچه انجام داده بود نیاورد.

از آن اشتباه درس بگیرید

DiSC Inscape 55

 

شما از اشتباهات چه چیز هایی یاد می گیرید؟ برای اینکه به روشی متفاوت به جلو حرکت کنید. چه کاری انجام می دهید؟ چقدر آموخته هایتان را با دیگران در میان می گذارید؟
به دنبال نکته مثبتی از شرایط نا بسامان فعلی باشید. که انعطاف پذیری شما را نشان می دهد و تعهد و مسئولیت پذیریتان را نسبت به کار ادامه دهید. به آن اشتباهتان اجازه ندهید که پیشرفتتان را متوقف کند.

دنیس به محل کارش بازگشت و مراحل کارش را مرور کرد. او به روند جمع آوری اطلاعاتش، محاسباتش و فرمت گزارشاتش نگاهی انداخت. او به دلیل وقوع اشتباه پی برد. او متوجه شد که هنگام انتخاب ارقامی که در محاسباتش به کار برده از فرضیات نادرست استفاده کرده است.

همیشه حاضر باشید

DiSC Inscape 56
بر چیزی که می توانید تاثیر بگذارید تمرکز کنید. کنترل خسارت حاصل از اشتباه تنها با معلوم کردن اشتباهاتتان و برنامه ریزی برای آینده اتفاق می افتد. راجع به آنچه باید داشته باشید. می توانید داشته باشید و یا در آینده خواهید داشت. بدون احساس نا امیدی و دلسردی، خوب فکر کنید و سبک سنگین کنید. از خودتان بپرسید. هم اکنون برای حل و فصل این موقعیت چه کار می توانم بکنم؟

دنیس یک طرح کلی از آنچه که باید دوباره انجام می داد. به منظور اقدامات اصلاحی مناسب آماده کرد. او همچنین به این فکر کرد. که اشتباه او بر روی چه کسانی تاثیر خواهد داشت. و اینکه چگونه نیاز است تا به آنها این موضوع را اطلاع دهد.
اقدام کنید

DiSC Inscape 57
برای رفع اشتباه اقدام کنید. شما حق انتخاب دارید و میتوانید تصمیم بگیرید. که اشتباهتان را به یک فرصت برای خودتان، پروژه تان و یا شرکتتان تبدیل کنید. چیزی ایجاد کنید. که نه تنها اشتباهتان را اصلاح کند. بلکه همچنین فراتر از اصلاح رفته و سبب ایجاد بهبود شود. نشان دهید که آن اشتباه شما را متوقف نمی کند اما قطعا شما را وادار به همکاری بیشتر و کمک گرفتن از گروه می کند.

زمانی که گزارش اصلاح شد. دنیس مجدد آنرا برای اعضای تیمش توضیح داد. و شخصا با هر یک از آنها داده ها را چک کرد. و تغییرات را توضیح داد. همچنین گزارشی از نکات عمده اصلاحاتش برای یاد گیری همکاران تهیه کرد.

آنرا به پایان برسانید.

DiSC Inscape 58
در نهایت، بگذارید اشتباه و کل فرایند مربوط به اشتباه پایان یابد. موقعیت حرفه ای خود را مجدد کسب کنید. ورای آن اشتباه حرکت کنید. و مسیر حرفه ایتان را ادامه دهید. به عبارت دیگر”آنچه انجام شد انجام شده” آنرا فراموش کنید و به جلو حرکت کنید.

هرچند دشوار، دنیس زمانی که مجدد ارائه یک گزارش جدید برای تیمش پیش آمد. چهره با اعتماد به نفسی از خود نشان داد. او روند اصلاحی اش را مرور کرد. دوباره و سه باره داده ها را چک کرد و از رئیسش نیز کمک گرفت . او از اشتباه قبلی اش فرصتی برای یادگیری ، حرکت رو به جلو و کمک به تیمش ایجاد کرد.

اشتباه پیش خواهد آمد. شما می توانید از آن در س بگیرید، آن را اصلاح کنید و رو به جلو حرکت کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *