معرفی رهبری سطح پنجم

 

DiSC Inscape 1 رهبری سطح پنجم

معرفی رهبری سطح پنجم

مفهوم کلی رهبری سطح پنجم توسط مشاور کسب و کار جیم کالینز ایجاد شده است. او درباره این موضوع در مقاله تحسین برانگیز Harvard Business Review بحث کرده است. و تحقیقش را در کتاب مشهور “خوب به عالی” منتشر کرده است.
این مفهوم در طی مطالعاتی که کالینز در ۱۹۹۶ انجام داد  به وجود آمد. زمانی که تحقیق درباره اینکه چه چیزی باعث ایجاد یک شرکت عالی می شود. شروع کرده بود. او با مطالعه بر روی ۱۴۳۵ شرکت شروع کرد. و در نهایت ۱۱ شرکت عالی را انتخاب کرد. این ۱۱ شرکت همه شان توسط انچه که کالینز “رهبری سطح پنجم” نامید هدایت می شدند.

او متوجه شد. که این رهبران فروتنی دارند و آنها برای رسیدن به عزت و سربلندی خودشان به موفقیت دست نمی یابند. بلکه برای آنها موفقیت ضروری است بنابراین تیم و سازمان می تواند شکوفا شود. آنها پشتوانه و اعتبار رسیدن به موفقیت را به اشتراک می گذارند و اولین اشتباه را سرزنش نمی کنند. کالینز همچنین می گوید که آنها اغلب محتاط هستند. اما به هنگام تصمیم گیری نترس و بی باکند مخصوصا در مواردی که دیگران آن را پر خطر می دانند.

همچنین رهبران سطح پنجم دارای یک سری کیفیاتی هستند. که در ۴ سطح دیگر رهبری توسط کالینز شناخته شده است. اگر چه شما نباید هر یک از مراحل را به صورت جداگانه و پشت سر هم قبل از اینکه رهبر سطح پنجم شوید بگذرانید. اما باید مهارت ها و توانمندی هایی را که در هر مرحله از این سلسله مراتب وجود دارد داشته باشید.

DiSC Inscape 2 رهبری سطح پنجم

 

بیایید به هر یک از ۵ سطح با جزئیات بیشتر بپردازیم:

 

سطح اول: توانایی و قدرت فردی بالا.

در این مرحله شما به کارتان کمک و مساعدت با کیفیت بالایی می کنید. شما دارای سطحی مفید و سودمند از علم و دانش هستید. و استعدادها و مهارت های مورد نیاز را برای انجام درست کار دارید.

سطح دوم: کمک کردن به اعضای تیم:

در سطح دوم شما علم و دانش و مهارت های خود را در جهت کمک به موفقیت تیمتان به کار می برید. شما به صورت موثر، بهره ور و موفقیت آمیز با دیگران در گروه کار می کنید.

سطح سوم: مدیری کارا و بهره ور.

اینجا دیگر شما قادر به برنامه ریزی به صورت موثر در جهت رسیدن به اهداف خاص برای گروه هستید.

سطح چهارم: رهبر موثر.

سطح چهارم مرحله ایست . که اکثر رهبران عالی رتبه در آن قرار می گیرند. در اینجا شما قادر به ایجاد جنب و جوش و هیجان در بخش ها و سازمان برای داشتن عملکردی هدفمند و دستیابی به چشم انداز می باشید.

سطح پنجم: رهبران عال 

در سطح پنجم، شما همه توانایی های مورد نیاز را برای چهار مرحله دیگر دارید، علاوه بر این شما یک فروتنی خاصی دارید که برای رسیدن به بزرگی و برجستگی واقعی به آن احتیاج دارید.

چگونه یک رهبر سطح پنجم شویم

یک رهبر سطح پنجم شدن نیاز به زمان و تلاش دارد. اما خبر خوب این است که می تواند اتفاق بیافتد مخصوصا اگر برایش تلاش زیادی کنید.
دوباره، اهمیت دارد که بدانید که شما در هر مرحله به طور پشت سر هم تا یک رهبر سطح پنجم شوید پیشرفت نخواهید کرد.اما شما به یک سری قابلیت ها در هر مرحله احتیاج دارید تا به وضعیت رهبری سطح پنجم برسید.
در اینجا استراتژی هایی وجود دارد که به شما کمک می کند هم به صورت حرفه ای و هم احساسی رشد کنید، بنابراین شما می توانید کیفیت های رهبری سطح پنجم را توسعه دهید.

توسعه تواضع و فروتنی

رهبران سطح پنجم افراد فروتن و متواضعی هستند. بنابراین ، یاد بگیرید که چرا فروتنی و تواضع اهمیت دارد. و اطمینان حاصل کنید که در سطحی عمیق و احساسی آن را درک کرده اید. و چرا تکبر و غرور بسیار مخرب است. سپس مطمئن شوید. که به شیوه ای فروتنانه رفتار می کنید. به عنوان مثال ، هروقت که تیم شما به موفقیتی دست یافت. مطمئن شوید که این اعتبار را از کار و تلاش زیادشان به دست آورده اند.
برعکس. به عنوان یک رهبر، شما باید مسئولیت تلاش های تیم را بر عهده بگیرید. حتی وقتی کاری اشتباه انجام شود.

درخواست کمک کردن

رهبران سطح پنجم گاهی اوقات به اشتباه فکر می کنند که ضعیف هستند. چرا که هنگامی که نیاز داشته باشند درخواست کمک می کنند.
یادگیری اینکه چگونه درخواست کمک کنید. توانمندی خوبی است. چرا که به شما این امکان را می دهد که به سراغ افرادی بروید. که در این قسمت قوی تر و ماهر تر از شما عمل می کنند. نتیجه چه می شود؟ کل تیم یا سازمان برنده است: نه فقط شما.
به یاد آورید که گای کاواساکی نقل قول کرد. که ” بازیکن A بازیکن A+ را به کار گرفته در حالی که بازیکن B بازیکن C را به کار گرفته”. اگر شما بازیکن A+ را به کار بگیرید. چرا از همه مزایای مهارت های آنان استفاده نکنید؟ (حقیقت این است که اگر شما بتوانید با موفقیت بازیکن A+ را به کار گیرید و از آنها بهترین استفاده را بکنید، پس شما مدیر A+ شده اید.).

مسئولیت پذیری

بالاترین ویژگی و خصوصیت رهبران سطح پنجم این است که آنها مسئولیت اشتباهات و خطاهای تیمشان را بر عهده می گیرند.
بنابراین مطمئن شوید که مسئولیت اعمال خودتان و تیمتان را بر عهده گرفته اید.

توسعه نظم و ترتیب و انضباط

رهبران سطح پنجم به طور شگفت انگیزی در کارهایشان نظم و ترتیب دارند. وقتی آنها اقدام به انجام کار می کنند، اهمیتی ندارد که چقدر سخت است، آنها فقط به راه حلش فکر می کنند. اگر شما در قلبتان فکر می کنید که کارتان درست است پس به افراد منفی باف اجازه ندهید تا شما را از انجام کار منصرف کنند. همیشه مهم است که به نطرات متفاوت گوش دهید، البته، اما اجازه ندهید که ترس محرک انگیزشی شما به هنگام تصمیم گیری یا تغییر آن باشد.

پیدا کردن افراد درست

رهبران سطح پنجم روی افراد دور و بر خود حساب باز می کنند. آنها برای پیدا کردن افراد درست زمان می گذارند، و به آنها کمک می کنند تا به تمام پتانسیل های خود دست یابند. اگر شما در حال حاضر یک رهبر یا مدیر هستید، پس به احتمال زیاد بدون اینکه فکر کنید بهترین افراد را برای خود می شناسید. با این حال شما گاهی اوقات باید این فرضیه ها را به چالش بکشید.

با شور و شوق و عشق رهبری کنید

رهبران سطح پنجم نسبت به آنچه انجام می دهند شور و اشتیاق نشان می دهند، و از اینکه آن را نشان دهند ترسی ندارند.
هنگامی که شما به اعضای تیمتان نشان می دهید که به آنچه انجام می دهید اعتقاد دارید و عشق می ورزید آنها هم ایمان می آورند و عشق می ورزند. اگر شما به سختی بتوانید در کارتان شور و شوق پیدا کنید، پس شما باید به دنبال سود و منفعت انسانی در آنچه انجام می دهید باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *