اعتماد در محیط کار

DiSC Inscape 121-اعتماد

اعتماد در واقع در باره قابلیت اطمینان و همچنین انجام کار درست سخن می گوید. محیط آکنده از اعتماد یکی از مهمترین شاخصهایی است. که تعیین کننده میزان موفقیت شما در شغل تان و یا کسب و کارتان است. مخصوصا در کسب و کارهایی که به لحاظ نوع کار، ارزشهای نیروهای انسانی و نحوه عملکرد آنها بسیار مورد رصد و تعیین کننده است. – به طور مثال – کارهای مالی و بانکی.
البته این بدان معنا نیست که در سایر حوزه ها این شاخصه مهم دیده نمی شود. که هر جایی که دست انسان در کسب و کار خلق ثروت و ارزش می کند. وجود اعتماد از اصلی ترین شاخصه های پیشبرد درست کار و موفقیت است و این یعنی همه کسب و کارها و همه .مشاغل

DiSC Inscape 122-اعتماد

 

حال می خواهیم به یک سوال مهم و کلیدی به ظاهر ساده و در باطن بسیار پیچیده بپردازیم.
• آیا همکاران شما، سرپرست شما، مدیر شما و یا پرسنل زیر دست شما صداقت دارند؟
• شما پاسخ این سوال را چگونه درک کرده اید به عبارت دیگر چه چیزی می تواند باعث شود. شما به جواب این سوال به درستی برسید؟
اعتماد مشخصه ای است که احترام و وفاداری را از یک طرف و محیط امن و حمایتی را از سوی دیگر ایجاد می کند. و در طرف مقابل بی اعتمادی باعث افزایش تنش و انرژی منفی در سازمان می شود و سبب می شود. افراد رفتارهایی از خود بروز دهند. که گویی هر لحظه در حال محافظت از خود هستند و این سبب می شود. تا روحیه اعضای تیم و در نهایت بهره وری سازمان به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

DiSC Inscape 116

بر همین اساس در این مقاله سعی داریم تا با معرفی ۵ گام به افزایش اعتماد در محیط سازمان شما کمک کنیم. تا در نهایت افزایش بهره وری را به عنوان یکی از مهمترین نتایج آن در سازمان شاهد باشیم.

۱٫ برای ایجاد اعتماد اولین گام این است که شما خودتان صادق باشید.

• راست بگویید و بدانید حتی کوچکترین دروغ، همان دروغ محسوب می شود که صداقت را از بین می برد.
• صادقانه اطلاعات را گزارش دهید. حتی اگر برای شما ضرر داشته باشد به ویژه در گزارشات به هیچ وجه دست نبرید. و تنها واقعیتها را به تصویر بکشید. و شکل واقعی اطلاعات را به نفع و ضرر کسی تغییر ندهید.

DiSC Inscape 117

 

۲٫ سعی کنید به خوبی قضاوت کنید : بدانید چه اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید، چه زمانی به اشتراک بگذارید و اینکه چه اطلاعاتی را نباید به اشتراک بگذارید.

DiSC Inscape 118
• از اطلاعات مربوط به کارکنان خود، شرکت و رقبا همان طور مراقبت کنید که گویی اطلاعات شخصی شماست.
• انتظار نداشته باشید عذر خواهی شما، اشتباه شما را پاک کند. عذر خواهی شاید باعث شود همکار شما ، شما را ببخشد اما هرگز باعث نمی شود تا او کار شما را فراموش کند. و همین، به مرور زمان، باعث کاهش اعتماد در بین همکارانتان می شود.

۳٫ ثبات رویه داشته باشید : در کلام و رفتار و خود ثبات رویه داشته باشید. حرفتان با عملتان یکی باشد و همیشه در کلام و رفتارتان صداقت داشته باشید. داشتن صداقت فقط در روزهای دوشنبه سه شنبه کافی نیست.

۴٫ در زبان بدن خود نیز صادقانه رفتار کنید :

متخصصان زبان بدن معتقدند بیش از نیمی از تاثیرگذاری در ارتباطات در نتیجه زبان بدن ایجاد می شود. برای افزایش اعتماد از طریق زبان بدن موارد زیر را رعایت کنید.
• با دیگران ارتباط چشمی راحت، روان و مستقیم داشته باشید.
• به هنگام نشستن دستانتان باز باشد به جای دست به سینه بنشینید. پاهایتان نیز به هم گره خورده نباشد و صاف روی زمین به موازات هم باشد. و دستان نیز جلوی بدن روی پا باشد. و در جیب یا پشت کمر نباشد.

DiSC Inscape 119

 

۵٫ برای رهبران در سازمانها : رهبران قابل اعتماد به شدت نیاز سازمانها است . رهبران باید بتوانند :

• سوالات سختی بپرسند تا سازمان را ایجاد و محافظت کنند.
• به ایده و نظرات دیگران با آغوشی باز گوش دهند.
• بیشتر تمرکزشان روی مسئله و راه حل آن باشد تا اینکه چه فردی آن را مطرح کرده و مسائل شخصی.

 

DiSC Inscape 120

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *