انجام هوشمندانه کار به جای سخت کوشی غیر کارا

بهره وری“بالا بردن بهره وری با انجام هوشمندانه کار به جای سخت کوشی غیر کارا”

از قدیم گفتند. به جای تلاشهای زیادی برای انجام کار و سخت کار کردن (Hard working) آن کار را هوشمندانه انجام دهید.

((Smart Working تا بهره وری شما بالاتر رود. این به معنای نفی سخت کوشی نیست. که لازمه رسیدن به نتیجه تلاش مداوم و زیاد است. اما هوشمندانه بودن آن بسیار اهمیت دارد و این ضرب المثل قدیمی برای همین به وجود آمده است.

“work smarter not harder”.

خیلی از اوقات ما به درستی می دانیم که چه کارهایی را باید انجام دهیم. اما حسابی گیج می شویم چرا که کارهای بسیار زیادی را به دلایل متعدد مانند احساس مسئولیت بیش از حد و غیره . به لیست کارهایی که باید انجام دهیم اضافه کردیم. در این حالت که حجم بالایی از کار را روی دوش خود حس می کنیم.

با وجود آن که همه کارها مشخص است اما نمی دانیم از کجا شروع کنیم. و چگونه به پایان برسانیم و چه زمانی استراحت کنیم. در این صورت حتی وقتی در حال انجام کار باشیم. تمرکز نداریم و آن کار را به درستی انجام نمی دهیم.
در چنین شرایطی مطمئنا عصبی می شویم.

دچار استرس می شویم و حتی ممکن است مریض شویم. و نتیجه آن خواهد شد که هیچکدام از کارها انجام نمی شود.
در این مقاله ما می خواهیم مختصری به شما کمک کنیم. تا در صورتی که در چنین شرایطی قرار گرفتید چگونه هوشمندانه تر و سریع تر.

“faster and smarter”

کارهای خود را به انجام برسانید و آرامش و تمرکز خود را بهبود ببخشید.

۱٫ سازمان دهی.

برنامه ریزی و استفاده از ابزار بهره وری نظیر برنامه زمان بندی و کلندر می تواند به شما کمک کند. کارهای بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید. وقتی کارها را به موارد کوچکتر تبدیل کنید. درک بهتری از آنها خواهید داشت. و بهتر تشخیص می دهید. کدام یک مهمتر هستند.

و لازم است تا اول آنها را انجام دهید. و از همه مهتر در این شرایط وقت خواهید داشت تا به خودتان بیشتر برسید. و بیشتر مواظب خودتان باشید. مثلا غذای مناسب و ویتامین به خودتان برسانید. ورزش کنید، استراحت کنید و آرامش داشته باشید و. بدون توجه به خودتان شما بهره وری در انجام کار را از دست خواهید داد.

۲٫ چند کار را با هم انجام ندهید.

در ظاهر و در ابتدا انجام چند کار باهم به نظر بهره ور می رسد. در صورتی که تمرکز شما نصف می شود. و به طور دائم می بایست از این شاخه به شاخه دیگر بپرید. و تا دقیقه ۹۰ هیچ کاری به پایان نرسیده باشد. و استرس هم اضافه شده باشد. به جای این کار برای انجام کارها زمان بندی کنید. و ۹۰ دقیقه فوق را متمرکز روی آن یک کار باشید. آن را به خوبی به پایان برسانید. استراحت کنید و سپس کار بعدی را شروع کنید.

۳٫ تفاوت کار فوری از مهم.

بعضی از کارها فوری هستند که معمولا ما را دچار استرس فراوان می کنند. اما بعضی از کارها مهم هستند و اصل نتایج ما ناشی از انجام کارهای مهم خواهد بود.

تشخیص اهمیت و فرویت کار بسیار مهم است. بعد از این تشخیص کارهای مهم را در ابتدای لیست انجام کارهای خود بگذارید و در دام انجام اول کارهای فوری نیفتید. البته اولویت بیشتر با کاری است که مهم است و هم فوری است.

۴٫ خاموشش کنید

موبایل، ایمیل، وایبر و ،،، را خاموش کنید. یا علائم آنها را در حالت سکوت بگذارید. پاسخ دادن به همه تماس تلفنی و ایمیلها و پیامها کلی زمان از شما می گیرد. می توانید زمان دیگری هم این کار را انجام دهید. حواس خود را با این کار پرت نکنید و زمان خود را تلف نکنید.

۵٫ درب اتاق خود را ببندید.

افراد با آمدن و خارج شدن از اتاق شما و سوالات متعددی که از شما می پرسند حواس شما را پرت می کنند. در کار شما وقفه ایجاد می کنند و بهره وری شما پایین می آید.

زمانهای خاصی را تعیین کنید که در آن زمانها افراد اجازه ورود به اتاق شما نداشته باشند و به این قوانین پایبند باشید.

۶٫ به انتهای کار فکر کنید.

پایان کار و نتایج حاصل را در ذهن خود تصویر کنید. متمرکز باشید بر این که چه احساسی خواهید داشت. وقتی که کار به پایان می رسد و آگاه باشید. که تا وقتی در حال انجام کار هستید. و فعالیت می کنید شما در مسیر اصلی هستید.

فکر کردن به نتایج، نگاه کلی و از بالا را در ذهن شما به وجود می آورد. تا بتوانید از جزئیات غیر مهمی که الان جلوی چشمان شما را گرفته است بگذرید. و کمالگرایی خود را کنار بگذارید و حتی گاهی به حاشیه هایی که شما را اذیت می کند نیز توجهی نکنید.

۷٫ بعد از هر موفقیت حتی کوچکی جشن بگیرید.

هر پروژه ای برای به پایان رسیدن گامهای مختلفی دارد. پروژه های خود را به چند پروژه کوچکتر تقسیم کنید. و سپس بعد از رسیدن به تکمیل کار در هر قسمت خوشحالی کنید.

در نگاه اول غیر عادی بنظر می رسد اما این کار را انجام دهید تا معجزه آن را در روحیه و بهره وری خود حس کنید. می دانید این کار را به جای چه کاری انجام می دهید؟ به جای آنکه بعد از هر اتمام در هر قسمت به عقب برگردید. و ببینید چه کارهایی انجام نشده. و چه قدر کار باقی مانده است. و خود را سرزنش کنید.

با انجام ندادن این کار و انجام روش جای گزین اعتماد به نفس شما بیشتر می شود و با روحیه بهتر و بهره روی بالاتری کار را پیش می برید.

۸٫ بگویید “نه “

از سر احساس مسولیت و تعهد بیش از حد به هر کاری بله نگویید. وقتی به ضرب الجل خود نزدیک می شوید. هیچ کار جدیدی نگیرید. بله زمانی گفته شود که کار شما تمام شده باشد.

در گفتن نه به افراد آنها را دلسر نکنید و به آنها بگویید کارم تمام شد. با شما تماس می گیرم. در غیر این صورت تمرکز خود را از دست می دهید. و خود را مغلوب شده خواهید یافت.

۹٫ نگویید ” سرم شلوغ است”.

این که به اطرافیان خود بگویید “سرم شلوغ است و نمی توانم آن کار را انجام دهم یا آنجا بیایم”. هم به شما هم به دیگران حس بدی می دهد به جای این، به آنها بگویید “. من در حال حاضر به اتمام کار خود بسیار نزدیکم و فرصت این کار را ندارم”

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *