14فعالیت برای اینکه به راه های خلاقانه در حل مسئله دست یابیم

 

خلاقیت ، مدل رفتاری دیسک ،تست دیسک، رفتار سازمانی11

۱۴ فعالیت برای آنکه به راه حلهای خلاقانه در حل مسئله دست یابیم

این مقاله به دنبال آن است. تا اول شما به مسائل و مشکلات خود به گونه ای دیگر بنگرید. و دوم در حین حل کردن آن لذت ببرید. این دو مورد وقتی با هم اتفاق بیفتد. خلاقیت شما در پیدا کردن راهکارهای اجرایی افزایش پیدا می کند. بنا بر گفته انیشتن مشکلات قابل توجهی که ما با آنها روبرو می شویم . با همان سطح فکر و طرز تفکری که ما هنگام مواجهه با آنها داشتیم حل نخواهند شد.

پس اگر به دنبال حل واقعی و خلاقانه مسائل و مشکلات خود هستید. باید اول طرز فکر خود را از سطح فعلی خارج کنید و بتوانید به گونه ای دیگر بیندیشید. در همین راستا ما در این مقاله به شما کمک می کنیم. در ذیل ۱۴ فعالیت اجرایی و عملیاتی پیشنهاد شده است تا شما بتوانید گام به گام برای حل مشکل خود از آنها استفاده کنی.د تا به راهکار خلاقانه ای دست پیدا کنید. اما قبل از مطالعه ۳ نکته را به یاد داشته باشید.

اول آنکه همان طور که قبلا نیز اشاره شد. فعالیتهای زیر علاوه بر کشف راه حل به دنبال ایجاد فضای لذت بخش در حین رفع مسئله نیز برای شما میباشد تا خلاقیت شما بروز کند.

دوم آنکه اگر چه برخی از فعالیتها جهت اجرا به شکل گروهی توضیح داده شده است. اما شما خود می توانید به تنهایی نیز آنها را انجام دهید و یاگاهی با اعضای خانواده خود آن را تمرین کنید.

سوم آنکه در هر بند (مثلا الف یا ب) چند فعالیت پیشنهاد شده است. که می توانید یک یا ترکیبی از آنها را برای هدف خود استفاده کنید.

الف) تعریف مسئله و مشکل :

برای این کار چند راه ذیل را به شما پیشنهاد می کنیم :

گروه مدیریتی آرشیام ،خلاقیت ،تست دیسک، رفتار سازمانی12

 

۱٫   تصور کنید می خواهید مسئله خود را به صورت یک تیتر در روزنامه چاپ کنید. چه تیتری را در نظر می گیرید؟ سعی کنید خلاصه و خلاقانه باشد. زمان این تیتر بسته به خلاقیت شما می تواند مربوط به وقتی باشد که مشکل شما حل شده است یا مشکل هنوز وجود دارد.

۲٫   تصور کنید الان یکسال آینده است و مشکل شما حل شده است. حال از خود بپرسید : شما چه چیزی را در زندگی خود حل کرده اید؟ برای رسیدن به آن راهکار چه کارهایی را انجام داده اید؟ حل این مسئله چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

۳٫   مسئله خود را در یک جمله حداکثر با ۴۰ کلمه بنوسید. حال آن را به ۲۰ کلمه کاهش دهید و در نهایت سعی کنید مسئله خود را در ۵ کلمه خلاصه کنید.

۴٫   تصور کنید می خواهید مسئله خود را به یک کودک ۵ ساله بیان کنید. چه جمله ای به او در توصیف مسئله خود بیان می کنید؟

ب) یافتن راه حلهای ممکن :

فعالیتهای ذیل انتخابهای شما برای یافتن راه حل مسئله می باشد تا فهرستی از راه حلهای ممکن را شناسایی و آنها را لیست کنید. برخی از خلاقیت ها بصورت  روشهای ذیل به شکل گروهی توضیح داده شده است لیکن بدیهی است که به شکل  فردی نیز قابل اجراست.

گروه مدیریتی آرشیام ، مدل رفتاری دیسک ،خلاقیت، رفتار سازمانی13

 

۵٫   اگر می توانید به شکل گروهی به دنبال حل مسئله باشید.

افراد تیم خود را جمع کنید در این شرایط هر کس هر راه حلی که به ذهنش رسید و بیان کرد سایر اعضا باید با روی باز آن راه حل را بشنوند و بنویسند. به هیچ وجه نباید نسبت به نظر افراد موضع منفی گرفت که مثلا “نه، این که نمی شود”، زیرا خلاقیت آنها خدشه دار می گردد. بلکه با روی باز نسبت به تمامی نظرات واکنش نشان دهید و صبر کنید تا نفر بعدی نظری بدهد. با او نیز با روی باز و این روند ادامه پیدا می کند. گاهی وقتها نظرات در راستای هم دیگر بیان می شود گاهی اوقات نیز با هم متفاوت است. ما تنها فضا را باز نگه می داریم که نظرات بیان شود و همه آنها را یادداشت می کنیم.

۶٫   در این روش نیز بار دیگر اعضای تیم را جمع کنید. مسابقه ای ترتیب دهید تا هر کس جاهلانه ترین راه حل را بیان کند. افراد تیم را تشویق کنید که تا جایی که ممکن است به دنبال کشف ابلهانه ترین راه حل باشند. بعد از آن که لیستی از همه نظرات تهیه کردید، دوباره به لیست برگردید و بررسی کنید کدام یک از نظرات خلاقیت دارد و به نظر ابلهانه نمی آید و قابل ملاحظه است.

گروه مدیریتی آرشیام ، مدل رفتاری دیسک ،تست دیسک، خلاقیت

 

۷٫   لیستی از راه حلهای ممکنی که به ذهنتان می رسد را تهیه کنید.

سپس یک مورد از آنها را انتخاب کنید. سعی کنید ۱۰ حالت مختلفی که می توان آن راه حل را اجرا کرد بنویسید. این کار را با حداقل ۵۵ تا از ایده های خوب لیست خود انجام دهید.

۸٫   همه ما در زندگی، فردی را در ذهن خود  همواره تحسین می کنیم و رفتار، منش و تفکرات او ما را به وجد می آورد.

وانمود کنید شما همان شخص هستید. از خود بپرسید “او چگونه خلاقیت داشت و این مشکل را حل می کرد؟” و “چه ملاحظاتی را در نظر می گرفت؟”

ج) گرفتن تصمیم در خصوص راه حلها :

بعد از آنکه به راه حلهای مختلفی دست پیدا کردید، از طریق فعالیتهای پیشنهادی ذیل می توانید از بین آنها بهترین تصمیم (راه حل) را انتخاب کنید.

خلاقیت ،تست دیسک، رفتار سازمانی15

 

۹٫   هر تصمیم یا راه حلی می تواند حداقل تا سه سطح نتایج قابل ملاحظه داشته باشد.

اولین نتیجه ای که به طور مستقیم از انتخاب یک راه حل حاصل می شود. و به ظاهر مشکل ما را حل می کند را First in order Consequence می نامند. اکثر افراد از آنجایی که در این مرحله مشکل خود را حل شده می یابند. تحلیل خود را در خصوص تصمیماتی که می گیرند تا همین مرحله بیشتر ادامه نمی دهند.

حال آنکه نتایج بعدی که می تواند به طور غیر مستقیم از آن تصمیم حاصل شود. را نیز به همین ترتیب Second and Third in order Consequence  می نامند. یک تصمیم درست تصمیمی است که با در نظر گرفتن نتایج مسقیم و غیر مستقیم خود گرفته شده باشد. برای این منظور ابتدا تصمیم خود را در یک دایره در وسط یک صفحه بنوسید. سپس به تحلیل نتایج مستقیم و غیر مستقیم آن  بپردازید.

گروه مدیریتی آرشیام ، مدل رفتاری دیسک ،تست دیسک، رفتار سازمانی16

 

۱۰٫  روش امتیاز دهی :

در این روش به شکل گروهی یا فردی به هر کدام از راه حلها می دهید. اگر این کار را به شکل گروهی انجام می دهید از افراد گروه خود بخواهید که به هر کدام از راه حلها از ۱۰ امتیاز بدهند. راه حلی که بیشترین امتیاز را کسب کرد تصمیم شماست. می توانید گاهی پیرامون راه حلهایی که امتیازات نزدیک دارند تأمل مجدد کنید.

 

۱۱٫  دادگاه : اگر نتوانستید بین یک یا چند راه حل در گروه به توافق برسید یا به آنها امتیازات یکسانی داده شده است آن را به دادگاه ببرید. طرفداران هر راه حل یک نماینده انتخاب می کنند و سپس در زمان مشخص به دفاع از آن راه حل و تحلیل دقیق از آن می پردازند. سپس دوباره فرایند امتیاز دهی را از سر بگیرید و تصمیم خود را بگیرید.

د) اجرای تصمیم :

مواردی که در ذیل پیشنهاد می شود را در حین اجرا در نظر بگیرید.

گروه مدیریتی آرشیام ، مدل رفتاری دیسک ،تست دیسک، رفتار سازمانی17

 

۱۲٫    در ذهن خود، از آخر شروع کنید : به هنگام برنامه ریزی برای اجرای تصمیم در ذهن خود از آخر شروع کنید سپس گام به گام به عقب بیایید تا در نهایت به نقطه آغاز برسید. در این صورت الزامات و زوایای مختلف اجرای تصمیم تا رسیدن به هدف را بهتر درک خواهید کرد.

۱۳٫    قانون وضع کنید : برای مسیر اجرای تصمیم خود تا رفع مشکل اصول و قوانین خاص تعیین کنید. این اصول و قوانین به اجرای بهتر تصمیم کمک می کند و تضمین کننده نتیجه خواهد بود. شما در طول اجرای تصمیم خود ملزم به رعایت آن هستید.

ه) مرور نتایج :

۱۴٫    بعد از کسب نتیجه، احساس و فکر خود را نسبت به مشکل و راه حل اتخاذ شده بنوسید. بنوسید که الان که مشکل حل شده است چه احساسی دارید و چه قدر با آن روزی که درگیر مشکل بودید متفاوت فکر می کنید. این نوشته ها در مواردی که دوباره به مشکل بر خورد کنید به شما کمک خواهد کرد.

گروه مدیریتی آرشیام ، مدل رفتاری دیسک ،تست دیسک، رفتار سازمانی18

 

۱۵٫   حذف – اضافه – ادامه :

حذف، مربوط به مواردی است که انجام داده اید اما بعد از رفع مشکل احساس می کنید نیازی نبود انجام دهید، اضافه، مربوط به مواردی است که الان فکر می کنید می بایست انجام می شد اما در طی اجرای تصمیم انجام نشد و ادامه، آن دسته از کارهایی است که انجامش ضروری بود و گمان می کنید در آینده نیز برای حل مشکلات خود باید آن را ادامه دهید.

 

گروه مدیریتی آرشیام ، مدل رفتاری دیسک ،تست دیسک، رفتار سازمانی19

مقاله مربوطه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *