چگونگی برخورد با یک انتقاد

 

DiSC Inscape 31-انتقاد

چگونگی برخورد با یک انتقاد غیر منصفانه

واکنشی خونسردانه و منطقی به انتقاد بدون دلیل

شما در حال ارائه پیش نویسی از برنامه بازاریابی یک محصول جدید در جلسه تیمتان هستید. هنگامی که صحبت می کنید متوجه حالات تشویقی همکاران و مدیر ارشدتان می شوید اما یکی از همکاران با نگاهی سرد از موافقت و گوش کردن سر باز می زند.
بعد از اینکه به پایان رسید. او به بیان انتقادی کوبنده و خشم آگین از نظرات و رویکردتان در هر مورد می پردازد که شما احساس می کنید که واقعا اشتباه کرده اید.
هنگامی که او صحبت می کند، احساس می کنید که قرمز شده اید و ضربان قلبتان زیاد شده است. حالا همه چشم ها روی شماست. شما چه خواهید گفت؟
الان چه کار می کنید؟ چه عکس العملی می توانید داشته باشید که تاثیر فوق العاده ای در کارتان داشته باشد.از نظر احساسی غریزه شما نمی تواند بهترین راهنما باشد. پس حالا چه کار کنید؟ بسیار آسان است.

انتقاد

 

نحوه برخورد با واکنش اولیه تان.

عکس العمل سریع شما بسیار مهم است- این مهمترین بخشی ست که کار را بهتر یا بدتر می کند. اینجا رویکرد پیشنهادی ما برای غلبه بر تمایلتان به ابراز عصبانیت یا دعوا مطرح شده است.

 

DiSC Inscape 33
مرحله اول: آرام بمانید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید، چه انتقاد از طرف همکارتان باشد چه از طرف رئیستان.
انتقاد منفی شما را عصبانی می کند و احساس بی کفایتی می کنید. با بیان این احساسات فقط خود را به دردسر می اندازید و به کسی که از شما انتقاد کرده حس پیروزی می دهید. هنگامی که چکش انتقاد بر سر شما فرود می آید، با ادب و احترام عکس العمل نشان دهید و مکث کنید. این دو کار به همراه یک نفس عمیق به شما کمک می کند تا عصبانیتتان فروکش کند.

DiSC Inscape 34
مرحله دوم: آن مورد انتقادی را تکرار کنید.

به خودتان فشار نیاورید. که عکس العمل مناسبی نشان دهید. ممکن است درست عمل نکنید. به جایش، این را امتحان کنید. به سادگی و با آرامش انتقاد آن شخص را جلوی خودش تکرار کنید تا مطمئن شوید. که به درستی منظور او را متوجه شده اید.

با یک ارتباط چشمی ثابت و بدون هیچگونه لحن تهاجمی به او بگویید: پس، چیزی که شما می گویید این است. “و انتقاد او را در قالب لغات خودتان قرار دهید. در اینجا هدف این است که از برداشت شخصی پرهیز کنید. و مستقیما مسئله اصلی را در نظر بگیرید.

اگر آنچه که گفته شده واقعا خیلی بد بود. این تاکتیک ممکن است مورد انتقادی او را پر رنگ تر جلوه دهد. در عین اینکه واقع نگر هستید و از هر گونه بزرگ نمایی خودداری می کنید بسیار دقیق باشید.

اگر او ادعا کرد که استراتژی فروش شما نتیجه معمولی و پیش پا افتاده ای خواهد داشت، نگویید که ” پس طبق گفته شما استراتژی فروش من شرکت را به سطح پایینی می کشد.” با زیادنمایی کردن این مورد، شما خود را به عنوان شخصی که می خواهد از خود دفاع کند و به دنبال دعوا است نشان می دهید به جای اینکه خود را شخصی معقول نشان دهید که به دنبال اصل موضوع است.

یک انتقاد بسیار تند واقعی ممکن است شما را به سمت دعوا سوق دهد. یا حداقل عصبانیتتان را نشان می دهید. یا ممکن است او انتظار داشته باشد تا تسلیم شوید، انتقادش را بپذیرید، و مغلوب شوید. به جای این با کاری که شما کردید باعث می شوید تا تمرکز و توجه را از عکس العملتان به سمت آن انتقاد ببرید بدون اینکه آن را پذیرفته باشید یا انکارش کرده باشید.

DiSC Inscape 35

 

مرحله سوم: درباره هر دو دیدگاه و چشم انداز بحث کنید.

این تاکتیک هدفمند باعث می شود تا توازن برقرار شود و حتی او تشویق شود تا انتقاد خود را پس بگیرد. بنابراین الان بهترین زمان است تا یک بحث واقعی را پیرامون این انتقاد شروع کنید.اگر شما این مسیر هوشمندانه را انتخاب کردید بهتر است که با این زبان واکنش نشان دهید مانند” از نطر من” یا ” میدانم نقطه نظر شما چیست اما شاید نظرم را به طور مناسبی توضیح ندادم.” این کار ادب و احترام را به عنوان عنصر کلیدی بحث گسترش می دهد. شما نشان خواهید داد که تمایل دارید تا مسائل را از منظر او ببینید و می توانید ببینید که او چگونه به این نتیجه دست یافته است.

DiSC Inscape 36

 

مرحله چهارم: مودبانه و محترمانه به جلو حرکت کنید.

اگر حتی زمانی که شما انتقاد وارده را به زبان خودش دوباره تکرار کردید. و همچنان بر روی آن پافشاری می کرد. شما زمان بیشتری نیاز دارید. تا روی یک عکس العمل خوب و مناسب فکر کنید. شما نشان دادید که فهمیده اید. که دلیل او از این انتقاد چه بوده است و خوشبختانه این را بدون اینکه عصبانی یا شرمنده شوید انجام دادید.

الان وقت این است که بسیار محترمانه خارج شوید و بگویید ” مطمئنا چیزی بوده است که شما اینگونه فکر کردید و من از این بازخورد قدردانی می کنم.” این شما را به عنوان شخصی نشان میدهد که صادقانه برای انجام بهترین کار تلاش می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *