تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس - عزت نفس /گروه مدیریتی آرشیام

تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس

اغلب اوقات اصطلاحاتی چون عزت نفس و اعتماد به نفس را زمانی که یک شخص می خواهد احساسش را درباره خود توصیف کند. با یکدیگر اشتباه میگیریم. اگر چه هر دو آنها بسیار شبیه هم هستند.

اما دو مفهوم جداگانه و متفاوت دارند. زمانی که می خواهید احساستان را نسبت به خودتان بهبود ببخشید بسیار اهمیت دارد که نقش این دو مفهوم را درک کنید.

عزت نفس چیست؟

اعتماد به نفس - عزت نفس /گروه مدیریتی آرشیام

 

عزت نفس اشاره دارد به اینکه شما چه احساس کلی نسبت به خود دارید. چقدر خودتان را دوست دارید؟ و چقدر برای خود احترام قائلید و نظر مثبت دارید؟ عزت نفس از تجربیات و شرایطی نشات می گیرد که دیدگاهتان نسبت به خودتان را شکل داده است.
اعتماد به نفس احساس شما نسبت به توانایی ها و قابلیت هایتان است. و این می تواند در موقعیت های مختلف متفاوت باشد. ممکن است من عزت نفس خوبی داشته باشم. اما اعتماد به نفسم درباره مسائلی، بر فرض مثال مربوط به ریاضی پایین است.

زمانی که شما خودتان را دوست داشته باشید. عزت نفستان رشد می کند که باعث می شود بیشتر به خودتان مطمئن شوید. هنگامی که درباره مسائل زندگیتان مطمئن هستید در واقع میزان ارزش و احترامی که برای خود قائلید به طور کلی افزایش پیدا می یابد. شما می توانید روی هر دو مورد همزمان کار کنید.

نشانه های عزت نفس پایین چیست؟

اعتماد به نفس - عزت نفس /گروه مدیریتی آرشیام

 

دوستی به من گفت که عزت نفس پایینی دارد. او مداوم احساس می کرد و می گفت “من به اندازه کافی خوب نیستم” . این موضوع به تمام مسائل زندگی اش کشیده شد. او در یک سری روابط ناسالم و نادرست قرار گرفته بود که به سرعت از طرف رئیسش تحقیر و کوچک شمرده می شد. و دائما با خودش می گفت ” من نقص دارم و هیچ ارزشی ندارم”. اینکه او تشخیص دهد یک چنین برداشتی منفی از خود دارد کمک می کند. تا بهتر بتواند خودش را تغییر دهد.
از طرف دیگر، او اعتماد به نفس این را دارد که آشپز فوق العاده ای است. و دوستان مهربانی دارد. و توانایی این را دارد که همه چیز را نظم دهد. و سازماندهی کند. او این را می داند و به این توانمندی اش اعتقاد دارد. و در این زمینه احساس اعتماد به نفس می کند.

با تمرکز روی مواردی که او به آنها اطمینان دارد. و با کار کردن روی تغییر حرف های منفی که با خودش می زند. می تواند هم عزت نفس و هم اعتماد به نفسش را افزایش دهد.

نظراتی درباره بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس - عزت نفس /گروه مدیریتی آرشیام

 

اگر برای شما پیدا کردن زمینه هایی در زندگیتان که به آنها اطمینان دارید سخت است پس روش های زیر را امتحان کنید.
• به آن ویژگی های خوبی که دیگران به عنوان برتری هایتان از شما می گویند و تعریف می کنند، فکر کنید. حتی اگر که کمی آنها را باور دارید، این یک قدم درست در مسیر است.
• حرف ها و پچ پچ های منفی را متوقف کنید. به تناقض هایی که این عبارات دارند فکر کنید.
• آیا اینها را به دوستتان می گویید؟ اگر که نه، پس این عبارات را درباره خودتان نگویید.
• لیستی از توانمندی هایتان تهیه کنید. درباره ویژگی هایی از خودتان که ممکن است در یک مصاحبه شغلی مطرح کنید ، فکر کنید.
هر چه بیشتر چالش هایمان را درباره عزت نفس و اعتماد به نفس تشخیص دهیم، بیشتر درباره اینکه چگونه می توانیم پیشرفت کنیم آگاهی پیدا می کنیم. این موقع است که تغییری مثبت اتفاق می افتد.

اطلاعات بیشتر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *