درس ها یی که از طبیعت می توان گرفت

درسهایی که از طبیعت می توان گرفت

چند نفر از ما در طول هفته وقت برای پیاده روی و گذران وقت با طبیعت می گذاریم؟ احتمالا تعداد محدودی! جا دارد که تشکر کنم. از برنامه زمان بندی فشرده کاریمان و سرعت باورنکردنی گذر زمان در زندگی که فرصت این کار را بر ما تنگ می کند. و همچنین معضلات زندگی شهری از آلودگی هوا گرفته تا تخریب محیط زیست و همه این موارد که باعث می شود.

گاهی حتی در بزرگرا ه ها طبیعت را نبینیم.

اما اینها باعث می شود تا فراموش کنیم از چیزی بزرگتر و با ارزش تر لذت ببریم. طبیعت!
آری طبیعت یک هدیه بسیار با ارزش و یک منبع بدون قیمت است. تصور کنید یک روز صبح از خواب بیدار می شوید. در هوایی تازه، پاکیزه و آسمانی آبی نفس عمیقی می کشید. سپس چند لیوان از آب زلال و خنک بر گرفته از کوه می نوشید. و چند قدمی همگام با پرندگان در دل دشت سر سبز قدم می زنید. فوق العاده است. این طور نیست؟
آیا تا به حال به این موضوع فکر کردیده اید. که اگر بنا به دلایلی که گفته شد. فرصت کمی برای بودن با طبیعت داریم حداقل چه درسهایی می توانیم از آن بیاموزیم؟ طبیعت اولین معلم بشر بوده است. طبیعت به ما درسهایی ساده ولی بسیار مهمی می آموزد. که می تواند به راحتی کیفیت زندگی انسان را ارتقاء دهد. تنها با کمی مشاهده و تفکر هر روز می توانیم درسهایی از طبیعت بیاموزیم. به من اعتماد کنید پشیمان نمی شوید!
در این مقاله سعی شده است تا به ۸ مورد از مهمترین این درسها اشاره شود. شما می توانید آموزه های بیشتری به آن بیافزایید.

۱٫ همیشه چیزهایی وجود دارد که ما نمی توانیم آنها را کنترل کنیم.

طبیعت / موج / گروه مدیریتی آرشیام
به موج دریا دقت کنید. موجهای بزرگ و بلند و خروشان که به شکلی خشمگین به خود می پیچند. و در انتها به شکل صلح آمیزی در ساحل فرود می آیند. یا به طوفان باران و باد دقت کنید. طبیعت بعد از یک روز بارانی و طوفانی شدید و ترسناک چنان آرامشی به خود می گیرد. که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

در زندگی ما نیز چنین است. باید بپذیریم که زندگی در جریان است. و نگران وقایعی نباشیم که از کنترل ما خارج اند . و ما نمی توانیم آنها را تغییر دهیم. می آموزیم که بگذاریم این شرایط بگذرند. در برابر آن مقاومت نکنیم. اگر در برابر موج مقاومت نکنید. و خود را سوار بر آن کنید او نیز به آسانی از شما می گذرد. و در صورتیکه با قایقی به جنگ آن بروید او قادر است شما و قایق را در خود غرق کند.

اگر باور کنید که هستند چیزهایی که از کنترل شما خارجند و همچنین اگر نسبت به وقایعی که خارج از کنترل شماست این گونه عمل کنید آن موج پس از مدت زمان اندکی در ساحل زندگی شما آرامش می گیرد طبیعت زندگی شما بعد از طوفان سهمگین حالتی به خود می گیرد که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و همه چیز می تواند از نو شروع شود.

 

۲٫ انعطاف پذیر باشیم.

 طبیعت/انعطاف پذیری/ گروه مدیریتی آرشیام
مطالعه متخصصان محیط زیست و ژنتیک بر روی موجودات زنده در طبیعت نشان می دهد. تنها آن دسته از موجوداتی که می توانند به خوبی خود را با محیط اطراف خود وفق دهند. زنده می مانند و بقاء خود را حفظ می کنند.
طبیعت به ما می آموزد که خودمان را با شرایطی که برایمان پیش می آید تطبیق دهیم . اگر می خواهید در زندگی پیروز شوید. این درس بزرگ و مهمی است. ما همواره در شرایط یکسان و هموار نیستیم. ما باید یاد بگیریم که در هر آبی شنا کنیم، آشنا یا نا آشنا، کم عمق یا پر عمق فرقی نمی کند. او به ما می آموزد که هرگز نباید در شرایط سخت نا امید شویم و رها کنیم.

 

۳٫ حتی چیزهای کوچک نیز مهم هستند!

طبیعت/چیزهای کوچک/گروه مدیریتی آرشیام
چرخه زندگی بسیار شگفت آور است. هر جزیی به جزء دیگر وابسته است. هیچ گونه ای از طبیعت را نمی یابید که بدون دلیل به وجود آمده باشد. یا فاقد ارزش باشد. هر کدام از اجزاء، حتی کوچکترین آنها، به صورتی که بقاء دیگر اجزا به آن وابسته است. بخشی از چرخه طبیعت هستند.
این واقعیت زندگی بشری نیز هست. ما همگی به یکدیگر وابسته هستیم. هیچ کس نیست که ارزشی نداشته باشد. و کوچکترین مسائل در زندگی به اندازه مسائل بزرگ مهم هستند. پس توجه به جزئیات از جنبه های مهم زندگی ماست.

۴٫ فداکار ی و از خود گذشتگی

طبیعت/فداکاری/گروه مدیریتی آرشیام
درختان همواره استفاده از میوه های خود را به دیگران پیشنهاد می دهند. آیا تا به حال در این کار آنان عمیق شده اید؟ آیا این طور نیست که آنها هر آنچه که دارند را داوطلبانه در اختیار ما می گذارند. چه درسی در آن نهفته است؟ طبیعت بسیار فداکار است. ما نیز می توانیم بیاموزیم که همواره به دیگران پیشنهاد کمک بدهیم.

اگر چیزی بلدیم یا ویژگی خاصی در ما وجود دارد آن را به دیگران نیز بیاموزیم. و باعث پیشرفت آنها شویم. در این صورت است که مانند آن باغ پر میوه ای که انسانها با استفاده از میوه های رسیده آن طعم شادی و امید را می چشند شادابی و زیبایی نیز در دنیای ما بیشتر می شود.

 

۵٫ مهارت در فنون مختلف

طبیعت/مهارت/گروه مدیریتی آزشیام
طبیعت همه فن حریف است. جنبه های مختلفی وجود دارد که طبیعت در آنها نقش ایفا می کند. اگر به طبیعت دنیا بنگرید از انواع صحرا تا دشت از جنگلهای آمازون تا استرالیا از انواع کوهها تا دریا ها و اقیانوسها و….. تنوع در طبیعت موج می زند.
زندگی ما نیز مملو از مسائل و موضوعات مختلف و متنوع است. ما در زندگی در نقشهای متعددی بازی می کنیم. دانش آموز، دانش جو، در خانواده، همسر، پدر، مادر، دوست، فرزند، معلم، مدیر، کارمند و،،،.
ما می بایست عملکرد خود را در تمامی این نقشها مدیریت کنیم و یکی را فدای دیگری نکنیم. پس لازم است تا مهارتهای لازم برای هر کدام را کسب کنیم تا بتوانیم یک کل بزرگ زیبا و معنا دار در زندگی خود تشکیل دهیم.

 

۶٫ رشد و ارتقاء

طبیعت/رشد وارتقاء/گروه مدیریتی آزشیام
از ابتدای خلق جهان تا به امروز طبیعت رشد و پویایی خود را فصل به فصل متوقف نکرده است. او هر آن چیزی که می خواهد خودش بدست می آورد. این همان رویکردی است که ما می بایست در خصوص اهدافمان در زندگی اتخاذ کنیم و ما هرگز نباید از رشد و پیشرفت باز بمانیم.

 

۷٫ زیبایی در عین سادگی

طبیعت/سادگی/گروه مدیریتی آزشیام
۸٫ بعد از پاییز و زمستان دوباره بهار می آید!

طبیعت/گذر/گروه مدیریتی آزشیام
هیچ چیز ماندگار نیست. همه چیز در حال گذر است. همان طور که بعد از فصل سرما بهار و سر زندگی دوباره می آید و پس از مدتی نیز مجددا به پایان می رسد. طبیعت از یک الگو تبعیت می کند. تأسف و درد و رنج ماندگار نیست. بعد از گذشت زمان، زیبایی و شادی باز می گردد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *